OUG nr.74/2023 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal pare croit spre a permanentiza excepția de la regulă – eliminând cele 6 luni stabilite ca interval de intrare în vigoare a modificărilor normelor fiscale. Dacă în forma anterioară, singura excepție era reprezentată de modificările care decurg din angajamentele internaționale ale României, în forma actuală, fizionomia articolului se schimbă în mod semnificativ, excepția aplicându-se inclusiv modificărilor prin care se introduc impozite și/sau taxe ori se majorează cele existente, respectiv se elimină sau se reduc facilități existente. Altfel spus, sunt exceptate tocmai acele situații care constituie însăși rațiunea de a fi a intervalului de 6 luni pentru intrarea în vigoare. Culmea excepției, s-a trecut peste AVIZUL Ministerului Justiției care semnalează problemele de constituționalitate. Realitatea tristă este că situațiile excepționale ne guvernează de facto de multă vreme și că Executivul încearcă să convingă că asta e noua normalitate. Ceea ce ne determină totoodată să ne întrebăm, retoric, dacă nu cumva considerentele de ordin politic și presiunea bugetară au făcut executivul să uite de piramida legislativă și de faptul că, până la urmă, Constituția este legea fundamentală a unei țări, iar constituționalitatea nu este o opțiune dispensabilă, ci poate prima dintre obligațiile juridice.