Daniela Dărăban, Director Executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), a explicat în cadrul Profit Energy.forum că majorările recente ale facturilor la energie nu reflectă o creștere artificială, ci revenirea la prețurile reale după perioada plafonării. Ea a atras atenția asupra întârzierilor mari în decontările către furnizori, a cerut soluții rapide de la ANRE și a subliniat că România nu a plătit niciodată mai mult pentru energie decât restul Europei. Totodată, a pledat pentru reducerea TVA și eliminarea accizei din facturi, argumentând că energia nu este un bun de lux.

Ea a precizat că discuțiile despre creșterile de prețuri la energie sunt adesea distorsionate de mesaje alarmiste venite din zona politică, nu din cea a industriei. În opinia sa, „industria face datoria în privința campaniilor de informare a clienților”, iar atunci când sunt vehiculate acuzații privind creșterea tarifelor, ar trebui prezentate și datele concrete care stau la baza acestor afirmații. „Din nefericire, mesajele alarmiste vin din zona politică sau decizională de cele mai multe ori. Motiv pentru care cred că ar trebui să tragem o linie atunci când se vehiculează astfel de informații și poate decidentul sau reprezentantul politic care le aduce să le și susțină cu date și cifre”, a declarat Daniela Dărăban, Director Executiv ACUE. Ea a explicat că România se află într-o competiție cu ea însăși în privința prețurilor la energie, întrucât plafonarea introdusă în 2021 a ținut facturile consumatorilor mult sub nivelul pieței.

Potrivit acesteia, „da, prețul a crescut față de cât avea românul în perioada plafonării, dar să ne amintim că România a stat sub plafon din 2021, într-o perioadă când prețul final pentru clientul final era 0,68 lei pe kWh și 0,80 cu plafon maximal de 1,3 lei – preț final, cu toate taxele incluse.” Dărăban a subliniat că în perioada în care România aplica plafonul, prețul energiei pe piața spot era mult mai mare, ajungând la 1,36 lei/kWh în martie 2022 și chiar 2,26 lei în august același an. Prin urmare, consumatorul român nu s-a confruntat niciodată cu prețul real al energiei în perioada crizei. „Totuși, nu s-a confruntat niciodată clientul român cu prețul real din perioada crizei, absolut niciodată”, a punctat ea. Referindu-se la schema de compensare, Daniela Dărăban a explicat că miliardele de lei care urmează să fie decontate furnizorilor nu reprezintă profituri, ci sumele prefinanțate de aceștia pentru a acoperi diferențele dintre prețul real și cel plafonat. „Aceste valori de decontat reprezintă energia plafonată. Nu sunt bani pe care furnizorii îi cer pentru că așa au chef, ci bani pe care i-au cheltuit deja, au prefinanțat această schemă și există costuri de finanțare pentru asta”, a explicat ea.

Citește mai multe: