Oferta unui furnizor trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:
Oferta trebuie să indice și celelalte costuri care compun prețul final:
Prețul final facturat este suma tuturor componentelor de mai sus.
O ofertă mai poate include:
și trebuie să menționeze:
O ofertă de furnizare nu poate fi modificată de către furnizor în perioada de valabilitate a acesteia, iar clientul poate încheia contractul de furnizare a energiei electrice în baza ofertei de furnizare, dacă data transmiterii de către client a solicitării de încheiere a contractului în baza ofertei este în perioada de valabilitate a ofertei și sunt îndeplinite condițiile prevăzute în aceasta.
Potrivit legislației în vigoare, furnizorii de energie electrică pot să perceapă clienţilor casnici, comisioane de încetare a contractelor încheiate pe durată determinată şi cu preţuri fixe, în situaţia denunţării unilaterale a acestora de către clientul final, înainte de ajungerea la termen a acestora.
Aceste comisioane pot fi percepute de furnizori dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:
Furnizorul are obligația să îți comunice convenția de consum în maximum 10 zile lucrătoare după încheierea contractului.
În cazul gazelor naturale, regulamentul aprobat de ANRE nu prevede în mod expres situațiile în care furnizorul poate percepe astfel de comisioane.
Contractul nu trebuie să includă clauze care împiedică schimbarea furnizorului de energie electrică.
Furnizorul este obligat să notifice clientului, în mod transparent și ușor de înțeles, orice intenție de modificare a prețului la energia electrică, doar dacă contractul de furnizare încheiat prevede posibilitatea modificării prețului în perioada de valabilitate a acestuia, cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării, precum și dreptul acestuia de a denunța unilateral în mod gratuit contractul în cazul în care nu acceptă modificările notificate privind prețul energiei electrice.
Furnizorii de energie sunt obligați să îți permită schimbarea efectivă a furnizorului, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, în termen de maximum 21 de zile calendaristice de la data solicitării transmisă de tine. Schimbarea furnizorului este gratuită, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestui proces.
Trebuie să te adresezi furnizorului tău de energie și să faci o contestație cât mai repede.
Dacă furnizorul constată o eroare în factură, atunci nu trebuie să plătești factura. Furnizorul o va storna și vei primi factura refăcută.
În cazul în care factura este corectă, va trebui evident să o plătești. Furnizorul nu va percepe penalități pentru perioada în care factura a fost în contestație.
Furnizorii transmit explicații clare referitor la elementele din factura contestată.
În calitatea ta de client casnic, poți solicita, dacă e nevoie, o reeșalonare a plății. Furnizorii îți oferă această posibilitate.
Furnizorii pot percepe comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată și cu prețuri fixe, în cazul în care îl denunți.
Aceste comisioane trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
Mai trebuie să știi că furnizorii care percep comisioane de încetare a contractelor au obligația de a informa ANRE cu ocazia instituirii acestora și a modului de calcul al acestora și ori de câte ori se schimbă valoarea sau modul de calcul.
Ai dreptul:
Contractul de furnizare a energiei electrice poate fi reziliat de către furnizor în următoarele situații:
Înainte de rezilierea pentru neplată, furnizorul trebuie să transmită clientului un preaviz de deconectare și o notificare de reziliere a contractului cu minimum 15 zile înainte de data rezilierii. Rezilierea are loc doar dacă până în ziua anterioară datei de reziliere clientul nu face dovada plății sumelor datorate sau dovada remedierii cauzelor care au stat la baza notificării de reziliere.
În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
Poți beneficia de eșalonare la plată și la cerere dacă întâmpini dificultăți financiare și factura a fost emisă la timp.
Vei primi factura cu un consum estimat, potrivit convenției de consum pe care o ai cu furnizorul tău de energie. Operatorii de distribuție sunt obligați să citească contorul la fiecare 3 luni. În urma citirii, furnizorul transmite o factura de regularizare, care poate fi cu plus sau cu minus, în funcție de cantitatea efectiv consumată.
Cel mai în măsură să-ți răspundă este furnizorul tău de energie. Trimite-i o solicitare cu ce neclarități ai. Furnizorul îți va trimite explicații clare și ușor de înțeles.
Dacă nu consideri că răspunsul formulat ți-a oferit clarificările necesare, ai posibilitatea să te adresezi ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, pentru explicații suplimentare.
În cazul în care dorești să contești valoarea unei facturi de energie electrică, trebuie să comunici furnizorului tău de energie electrică acest lucru în termen de 30 zile calendaristice de la data emiterii facturii. Furnizorul este obligat să analizeze contestația și să îți răspundă în 15 zile lucrătoare.
Pentru factura de gaze naturale, nu există un termen prevăzut pentru transmiterea contestației. Dar furnizorul trebuie să îți răspundă tot în 15 zile lucrătoare.
Trebuie să te adresezi furnizorului tău de energie și să faci o contestație cât mai repede.
Dacă furnizorul constată o eroare în factură, atunci nu trebuie să plătești factura. Furnizorul o va storna și vei primi factura refăcută.
În cazul în care factura este corectă, va trebui evident să o plătești. Furnizorul nu va percepe penalități pentru perioada în care factura a fost în contestație.
Furnizorii transmit explicații clare referitor la elementele din factura contestată.
În calitatea ta de client casnic, poți solicita, dacă e nevoie, o reeșalonare a plății. Furnizorii îți oferă această posibilitate.
Pentru energie electrică, dacă ești client casnic și nu ai optat până acum pentru o ofertă de pe piața liberă (ești alimentat în regim de serviciu universal), termenul de plată este de 15 zile de la data emiterii facturii (data emiterii facturii și data scadenței fiind înscrise pe factură) + 30 zile perioadă de grație, fără a fi calculate dobânzi penalizatoare.
Dacă ai încheiat contract pe piața concurențială, termenul de plată diferă de la un furnizor la altul și este între 15 și 30 de zile.
Pentru gaze naturale, termenul de plată a facturii este între 15 și 30 de zile, în funcție de furnizorul ales.
Dacă, în urma regularizării, suma plătită de tine în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să ți-o restituie în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.
Pentru energie electrică, în situația în care, în urma analizei sesizării privind factura, se va constata că respectiva plângere este întemeiată, furnizorul anulează factura respectivă și emite o nouă factură, cu decalarea corespunzătoare a termenului de plată.
Dacă se constată că plângerea nu este întemeiată, va trebui să plătești factura. În acest ultim caz, furnizorul nu are dreptul să dispună deconectarea până nu-ți comunică rezultatul verificării din care rezultă că sesizarea este neîntemeiată.
Pentru gaze naturale, în cazul în care sesizarea privind factura se dovedește a fi întemeiată, furnizorul va proceda la recalcularea facturilor. Oricum, în situația în care contești corectitudinea valorii facturii emise, furnizorul nu are dreptul să dispună deconectarea până nu-ți comunică rezultatul verificării, termenul pentru aceasta fiind de 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării de la client.
Diferența de cantitate de energie consumată vs. ce s-a facturat se împarte la perioada pentru care se face regularizarea și rezultă o cantitate medie pe lună. Prețul de regularizare este cel corespunzător perioadei când a avut loc consumul, nu este prețul momentului când se face regularizarea. Regularizarea reflectă istoricul contractual și plafoanele de preț de la momentul respectiv. Dacă în această perioadă au survenit modificări ale cadrului legislativ privind prețul plafonat și condițiile de eligibilitate conform cărora ai sau nu dreptul la plafon, factura de regularizare va reflecta acest lucru. Regularizarea poate fi cu plus sau cu minus, în funcție de consumul realizat.
Operatorul de distribuție din zona ta este responsabil de citirea periodică a indexului, conform reglementărilor în vigoare.
Este bine să transmiți lunar indexul autocitit și vei plăti exact cât ai consumat. Astfel îți poți monitoriza și eficientiza consumul. Canalele de comunicare a indexului autocitit le regăsești pe factură. Tot pe factură este indicată și perioada de transmitere a autocitirii.
Este bine să îți notezi mereu indexul transmis. Astfel poți verifica mereu consumul facturat.
În lipsa indexului autocitit, ești facturat în baza citirilor efectuate de operatorul de distribuție, iar între citiri, în baza unui consum lunar estimat stabilit de comun acord cu furnizorul tău, printr-o convenție de consum.
Convenția de consum este elaborată de către furnizorul tău, pe baza datelor puse la dispoziție de către operatorul de distribuție și reprezintă estimarea cantităților de energie (electricitate/gaz) pe care le consumi lunar, exprimate în kWh/mc. Acestea sunt stabilite în baza istoricului de consum de energie electrică înregistrat la locul tău de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat ținând cont de cele mai recente citiri efectuate de către distribuitor.
Convenția de consum este parte a contractului tău de furnizare și pe baza ei se emit facturile de estimare, atunci când nu se citește contorul de către Operatorul de Distribuție și nu transmiți indexul contorului prin autocitire.
Ai dreptul să soliciți furnizorului modificarea cantităților de energie convenite în convenția de consum atunci când consideri că ți se va modifica consumul. Fă o solicitare pe canalele de comunicare puse la dispoziție de furnizorul tău, cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea perioadei de facturare. Noile cantități convenite de părți vor intra în vigoare începând cu următoarea factură emisă.
În cazul în care părțile nu convin asupra consumului de energie electrică prevăzut în convenția de consum, furnizorul te va notifica privind dreptul tău de a denunța unilateral contractul de furnizare a energiei electrice.
Motivul principal este reprezentat de lipsa accesului la contorul din interiorul proprietăților (case/curți).
Reglementările impun citirea contoarelor, de către distribuitor, la o perioadă de maximum 3 luni (până la începutul lui 2022, perioada era de 6 luni).
Pentru a putea citi contoarele, persoana desemnată de distribuitor pentru această operațiune trebuie să aibă acces la contorul aflat în interiorul proprietăților. Dacă nu este permis accesul, distribuitorul transmite notificări pentru alte date sau se pot discuta în mod direct zilele în care poate fi asigurat accesul. Din păcate sunt situații destul de frecvente în care distribuitorul nu a avut acces la contor chiar și după cele trei notificări emise conform reglementărilor. În timpul pandemiei, când accesul pe proprietate a fost limitat și din motive sanitare, această problemă a devenit și mai frecventă.
Indexul poate fi trimis și prin telefon. Toți furnizorii oferă această posibilitate și au un număr dedicat. Toate mijloacele de transmitere a indexului se regăsesc pe facturi, inclusiv perioada pentru autocitire.
Consumatorii casnici au libertatea de a-și alege furnizorul de energie electrică și gaze naturale, în funcție de nevoile și preferințele proprii. Pentru a lua o decizie corectă, este important să înțelegem ce ar trebui să conțină o ofertă de furnizare, care sunt clauzele relevante ale unui contract și ce drepturi sau responsabilități avem ca utilizatori. Platforma www.facturi-energie.ro oferă toate informațiile necesare pentru a naviga cu încredere în piața de energie: de la procesul de schimbare a furnizorului și interpretarea corectă a unei facturi, până la situațiile în care pot apărea comisioane sau neclarități. Cu cât înțelegi mai bine mecanismele din spatele serviciilor de energie, cu atât vei putea lua decizii mai bine informate și avantajoase.