Care sunt informațiile obligatorii pe care ofertele de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale trebuie să le conțină?

Oferta unui furnizor trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:

  • datele de identificare ale furnizorului
  • perioada de valabilitate a ofertei și perioada sa de aplicare;
  • perioada de facturare (pentru clienții casnici facturarea este lunară);
  • prețul energiei electrice, care include componenta de achiziție a energiei electrice și componenta de furnizare;
  • prețul gazelor naturale exprimat în lei/kWh, care include componenta de achiziție și componenta de furnizare a gazelor naturale
  • dacă prețul este fix sau variabil

Oferta trebuie să indice și celelalte costuri care compun prețul final:

  • tariful pentru serviciul de distribuție
  • tariful pentru serviciul de transport
  • valoarea unitară a impozitelor, comisioanelor, taxelor și contribuțiilor stabilite prin dispozițiile legale în vigoare.

Prețul final facturat este suma tuturor componentelor de mai sus.


O ofertă mai poate include:

  • valoarea componentei fixe stabilită în lei/lună sau lei/zi, dacă este cazul;
  • descrierea serviciilor oferite


și trebuie să menționeze:

  • termenele, modalitățile și condițiile de plată a facturii;
  • opțiunile privind modul de transmitere a facturii;
  • data-limită de încheiere a contractului de furnizare pe baza ofertei;
  • durata contractului
  • modalitatea de acceptare a ofertei;
  • documentele necesare pentru încheierea contractului;
  • eventuale comisioane percepute pentru încetarea contractului de furnizare înainte de data de prevăzută în contract sau schimbarea furnizorului.

ATENȚIE!

O ofertă de furnizare nu poate fi modificată de către furnizor în perioada de valabilitate a acesteia, iar clientul poate încheia contractul de furnizare a energiei electrice în baza ofertei de furnizare, dacă data transmiterii de către client a solicitării de încheiere a contractului în baza ofertei este în perioada de valabilitate a ofertei și sunt îndeplinite condițiile prevăzute în aceasta.

 

La ce trebuie să fii atent când citești noul contract:

  • prețul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în prețul de furnizare
  • facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună
  • perioada pentru care urmează să se aplice prețul menționat în ofertă
  • perioada pentru care urmează să închei contractul
  • termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor
  • modalități de transmitere a facturii și a documentelor anexate acesteia
  • drepturile și obligațiile părților
  • condițiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/renunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare
  • garanțiile solicitate, după caz
  • modalitatea și termenul de returnare a sumelor, inclusiv la încetarea contractului de furnizare
  • comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia:

Potrivit legislației în vigoare, furnizorii de energie electrică pot să perceapă clienţilor casnici, comisioane de încetare a contractelor încheiate pe durată determinată şi cu preţuri fixe, în situaţia denunţării unilaterale a acestora de către clientul final, înainte de ajungerea la termen a acestora.

Aceste comisioane pot fi percepute de furnizori dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:

  1. să fie comunicate clar clientului înainte de încheierea contractului
  2. să fie prevăzute în contractul de furnizare pe care clientul l-a semnat
  3. să fie proporţionale şi să nu depăşească valoarea pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului prin încetarea contractului, inclusiv costurile oricăror pachete de investiţii sau de servicii deja furnizate clientului în cadrul respectivului contract. Sarcina probei cu privire la pierderile economice directe aparţine furnizorului.

 

Furnizorul are obligația să îți comunice convenția de consum în maximum 10 zile lucrătoare după încheierea contractului.

În cazul gazelor naturale, regulamentul aprobat de ANRE nu prevede în mod expres situațiile în care furnizorul poate percepe astfel de comisioane.

Contractul nu trebuie să includă clauze care împiedică schimbarea furnizorului de energie electrică.

Furnizorul este obligat să notifice clientului, în mod transparent și ușor de înțeles, orice intenție de modificare a prețului la energia electrică, doar dacă contractul de furnizare încheiat prevede posibilitatea modificării prețului în perioada de valabilitate a acestuia, cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării, precum și dreptul acestuia de a denunța unilateral în mod gratuit contractul în cazul în care nu acceptă modificările notificate privind prețul energiei electrice.

Furnizorii de energie sunt obligați să îți permită schimbarea efectivă a furnizorului, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, în termen de maximum 21 de zile calendaristice de la data solicitării transmisă de tine. Schimbarea furnizorului este gratuită, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestui proces.

 

Cum schimb furnizorul / contractul de energie electrică și de gaze naturale?

  • Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic
  • În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare
  • În scopul încheierii unui nou contract de furnizare, trebuie să iei legătura cu orice furnizor. Poți alege cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE.
  • Odată ce ai ales una dintre oferte, contactează furnizorul și solicită încheierea unui contract conform ofertei alese
  • Nu uita că este necesar să renunți unilateral contractul încheiat cu furnizorul actual
  • Odată cu încheierea contractului cu noul furnizor, completează și depune notificarea privind schimbarea furnizorului, prin care acesta este împuternicit să transmită notificările necesare operatorului de rețea și actualului furnizor
  • În cazul schimbării furnizorului, dacă vei comunica noului furnizor indexul autocitit la data transmiterii notificării de schimbare a furnizorului, acesta are obligaţia de a prelua şi de a transmite operatorului de distribuție din zona ta indexul autocitit de tine, odată cu comunicarea la operator a datelor referitoare la contractul de furnizare. Indexul autocitit se ia în considerare de către operatorul de distribuție la stabilirea consumului în procesul de schimbare a furnizorului, dacă operatorul nu efectuează citirea indexului contorului în perioada cuprinsă între data transmiterii notificării de schimbare a furnizorului şi data schimbării furnizorului
  • Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică și de gaze naturale în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării, cu respectarea condițiilor/clauzelor contractuale.


La ce trebuie să fii atent când citești factura:

  • Prețul componentei de energie activă facturat – acesta trebuie să fie conform ofertei acceptate de tine și a contractului încheiat cu furnizorul.
  • Cantitatea facturată – este bine să transmiți lunar indexul autocitit și plătești exact cât consumi. Notează indexul transmis furnizorului și verifică ce cantitate de energie ți-a facturat furnizorul.
  • Verifică ce tip de consum ai pe factură (estimat sau de regularizare) – dacă valoarea facturii emise pentru un consum estimat a fost mai mică față de consumul efectiv realizat, la următoarea factură de regularizare plătești mai mult. De aceea, este bine să transmiți indexul autocitit în intervalul alocat de către furnizor. Dacă ai consumat mai puțin decât valoarea consumului estimat, atunci la regularizare suma respectivă va figura cu minus pe factură.
  • Dacă tu consideri ca valoarea facturii nu reflectă consumul tău real, ai posibilitatea de a contacta furnizorul tău pentru a solicita detalii și clarificări pe oricare dintre canalele de comunicare disponibile (online, telefonic, în scris). Furnizorul are obligația de a-ți răspunde în maximum 15 zile lucrătoare.
  • Atenție la termenul scadent pentru plata facturii și la perioada alocată în care poți transmite indexul autocitit.

 

Ce trebuie să fac dacă primesc o factură pe care o consider neplauzibilă?

Trebuie să te adresezi furnizorului tău de energie și să faci o contestație cât mai repede.

Dacă furnizorul constată o eroare în factură, atunci nu trebuie să plătești factura. Furnizorul o va storna și vei primi factura refăcută.

În cazul în care factura este corectă, va trebui evident să o plătești. Furnizorul nu va percepe penalități pentru perioada în care factura a fost în contestație.

Furnizorii transmit explicații clare referitor la elementele din factura contestată.

În calitatea ta de client casnic, poți solicita, dacă e nevoie, o reeșalonare a plății. Furnizorii îți oferă această posibilitate.

 

În ce condiții poate un furnizor să perceapă comisoane pentru încetarea contractului înainte de termen?

Furnizorii pot percepe comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată și cu prețuri fixe, în cazul în care îl denunți.

Aceste comisioane trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  1. să îți fie comunicate în mod clar înainte de încheierea contractului;
  2. să fie prevăzute în contractul de furnizare;
  3. să fie proporționale și să nu depășească suma pierderilor economice directe cauzate furnizorului, inclusiv costurile oricărei investiții sau pachete de servicii deja furnizate în temeiul contractului respectiv. Fundamentarea și justificarea privind pierderile economice directe revin furnizorului.

Mai trebuie să știi că furnizorii care percep comisioane de încetare a contractelor au obligația de a informa ANRE cu ocazia instituirii acestora și a modului de calcul al acestora și ori de câte ori se schimbă valoarea sau modul de calcul.

 

Care sunt drepturile tale în relația cu furnizorul de energie electrică?

Ai dreptul:

  • să soliciți furnizorului modificarea adresei de corespondență și/sau a modalității de comunicare pentru primirea facturilor/comunicărilor/notificărilor;
  • să renunți la contractul de furnizare a energiei electrice încheiat în afara spațiilor comerciale ale furnizorului sau prin mijloace de comunicare la distanță, în termen de 14 zile de la încheierea acestuia, indiferent dacă contractul a început sau nu să producă efecte;
  • să stabilești cu furnizorul sistarea temporară a furnizării energiei electrice, conform reglementărilor în vigoare.

 

În ce condiții poate fi reziliat contractul de furnizorul de energie electrică?

Contractul de furnizare a energiei electrice poate fi reziliat de către furnizor în următoarele situații:

  1. sustragerea de energie electrică de către client, constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;
  2. neplata de către client a facturilor emise conform contractului, la termenele și în condițiile prevăzute în contract.

Înainte de rezilierea pentru neplată, furnizorul trebuie să transmită clientului un preaviz de deconectare și o notificare de reziliere a contractului cu minimum 15 zile înainte de data rezilierii. Rezilierea are loc doar dacă până în ziua anterioară datei de reziliere clientul nu face dovada plății sumelor datorate sau dovada remedierii cauzelor care au stat la baza notificării de reziliere.

 

În ce condiții pot beneficia de eșalonarea la plată?

În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Poți beneficia de eșalonare la plată și la cerere dacă întâmpini dificultăți financiare și factura a fost emisă la timp.

 

 

Cum sunt facturat în lipsa indexului autocitit?

Vei primi factura cu un consum estimat, potrivit convenției de consum pe care o ai cu furnizorul tău de energie. Operatorii de distribuție sunt obligați să citească contorul la fiecare 3 luni. În urma citirii, furnizorul transmite o factura de regularizare, care poate fi cu plus sau cu minus, în funcție de cantitatea efectiv consumată.

 

Ce pot face dacă am neclarități legate de factură?

Cel mai în măsură să-ți răspundă este furnizorul tău de energie. Trimite-i o solicitare cu ce neclarități ai. Furnizorul îți va trimite explicații clare și ușor de înțeles.

Dacă nu consideri că răspunsul formulat ți-a oferit clarificările necesare, ai posibilitatea să te adresezi ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, pentru explicații suplimentare.

 

Care este termenul în care pot contesta o factură?

În cazul în care dorești să contești valoarea unei facturi de energie electrică, trebuie să comunici furnizorului tău de energie electrică acest lucru în termen de 30 zile calendaristice de la data emiterii facturii. Furnizorul este obligat să analizeze contestația și să îți răspundă în 15 zile lucrătoare.

Pentru factura de gaze naturale, nu există un termen prevăzut pentru transmiterea contestației. Dar furnizorul trebuie să îți răspundă tot în 15 zile lucrătoare.

 

Ce trebuie să fac dacă primesc o factură pe care o consider neplauzibilă?

Trebuie să te adresezi furnizorului tău de energie și să faci o contestație cât mai repede.

Dacă furnizorul constată o eroare în factură, atunci nu trebuie să plătești factura. Furnizorul o va storna și vei primi factura refăcută.

În cazul în care factura este corectă, va trebui evident să o plătești. Furnizorul nu va percepe penalități pentru perioada în care factura a fost în contestație.

Furnizorii transmit explicații clare referitor la elementele din factura contestată.

În calitatea ta de client casnic, poți solicita, dacă e nevoie, o reeșalonare a plății. Furnizorii îți oferă această posibilitate.

 

Care este termenul de plată a unei facturi?

Pentru energie electrică, dacă ești client casnic și nu ai optat până acum pentru o ofertă de pe piața liberă (ești alimentat în regim de serviciu universal), termenul de plată este de 15 zile de la data emiterii facturii (data emiterii facturii și data scadenței fiind înscrise pe factură) + 30 zile perioadă de grație, fără a fi calculate dobânzi penalizatoare.

Dacă ai încheiat contract pe piața concurențială, termenul de plată diferă de la un furnizor la altul și este între 15 și 30 de zile.

Pentru gaze naturale, termenul de plată a facturii este între 15 și 30 de zile, în funcție de furnizorul ales.

 

 

Ce se întâmplă cu sumele plătite în plus furnizorului de energie?

Dacă, în urma regularizării, suma plătită de tine în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să ți-o restituie în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

 

Ce se întâmplă dacă fac o sesizare legată de factură si depășesc termenul de plată în așteptarea răspunsului furnizorului? Voi fi deconectat? Voi plăti penalități?

Pentru energie electrică, în situația în care, în urma analizei sesizării privind factura, se va constata că respectiva plângere este întemeiată, furnizorul anulează factura respectivă și emite o nouă factură, cu decalarea corespunzătoare a termenului de plată.

Dacă se constată că plângerea nu este întemeiată, va trebui să plătești factura. În acest ultim caz, furnizorul nu are dreptul să dispună deconectarea până nu-ți comunică rezultatul verificării din care rezultă că sesizarea este neîntemeiată.

Pentru gaze naturale, în cazul în care sesizarea privind factura se dovedește a fi întemeiată, furnizorul va proceda la recalcularea facturilor. Oricum, în situația în care contești corectitudinea valorii facturii emise, furnizorul nu are dreptul să dispună deconectarea până nu-ți comunică rezultatul verificării, termenul pentru aceasta fiind de 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării de la client.

 

La ce preț plătesc factura de regularizare?

Diferența de cantitate de energie consumată vs. ce s-a facturat se împarte la perioada pentru care se face regularizarea și rezultă o cantitate medie pe lună. Prețul de regularizare este cel corespunzător perioadei când a avut loc consumul, nu este prețul momentului când se face regularizarea. Regularizarea reflectă istoricul contractual și plafoanele de preț de la momentul respectiv. Dacă în această perioadă au survenit modificări ale cadrului legislativ privind prețul plafonat și condițiile de eligibilitate conform cărora ai sau nu dreptul la plafon, factura de regularizare va reflecta acest lucru. Regularizarea poate fi cu plus sau cu minus, în funcție de consumul realizat.

 

Cine citește indexul contorului? Furnizorul sau distribuitorul?

Operatorul de distribuție din zona ta este responsabil de citirea periodică a indexului, conform reglementărilor în vigoare.

Este bine să transmiți lunar indexul autocitit și vei plăti exact cât ai consumat. Astfel îți poți monitoriza și eficientiza consumul. Canalele de comunicare a indexului autocitit le regăsești pe factură. Tot pe factură este indicată și perioada de transmitere a autocitirii.

Este bine să îți notezi mereu indexul transmis. Astfel poți verifica mereu consumul facturat.

În lipsa indexului autocitit, ești facturat în baza citirilor efectuate de operatorul de distribuție, iar între citiri, în baza unui consum lunar estimat stabilit de comun acord cu furnizorul tău, printr-o convenție de consum.

 

Ce este convenția de consum și cum se actualizează?

Convenția de consum este elaborată de către furnizorul tău, pe baza datelor puse la dispoziție de către operatorul de distribuție și reprezintă estimarea cantităților de energie (electricitate/gaz) pe care le consumi lunar, exprimate în kWh/mc. Acestea sunt stabilite în baza istoricului de consum de energie electrică înregistrat la locul tău de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat ținând cont de cele mai recente citiri efectuate de către distribuitor.

Convenția de consum este parte a contractului tău de furnizare și pe baza ei se emit facturile de estimare, atunci când nu se citește contorul de către Operatorul de Distribuție și nu transmiți indexul contorului prin autocitire.

Ai dreptul să soliciți furnizorului modificarea cantităților de energie convenite în convenția de consum atunci când consideri că ți se va modifica consumul. Fă o solicitare pe canalele de comunicare puse la dispoziție de furnizorul tău, cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea perioadei de facturare. Noile cantități convenite de părți vor intra în vigoare începând cu următoarea factură emisă. 

În cazul în care părțile nu convin asupra consumului de energie electrică prevăzut în convenția de consum, furnizorul te va notifica privind dreptul tău de a denunța unilateral contractul de furnizare a energiei electrice.

 

De ce există perioade lungi în care nu sunt citite contoarele de energie?

Motivul principal este reprezentat de lipsa accesului la contorul din interiorul proprietăților (case/curți).

Reglementările impun citirea contoarelor, de către distribuitor, la o perioadă de maximum 3 luni (până la începutul lui 2022, perioada era de 6 luni).

Pentru a putea citi contoarele, persoana desemnată de distribuitor pentru această operațiune trebuie să aibă acces la contorul aflat în interiorul proprietăților. Dacă nu este permis accesul, distribuitorul transmite notificări pentru alte date sau se pot discuta în mod direct zilele în care poate fi asigurat accesul. Din păcate sunt situații destul de frecvente în care distribuitorul nu a avut acces la contor chiar și după cele trei notificări emise conform reglementărilor. În timpul pandemiei, când accesul pe proprietate a fost limitat și din motive sanitare, această problemă a devenit și mai frecventă.

 

Ce soluții au cei care nu au internet să transmită indexul?

Indexul poate fi trimis și prin telefon. Toți furnizorii oferă această posibilitate și au un număr dedicat. Toate mijloacele de transmitere a indexului se regăsesc pe facturi, inclusiv perioada pentru autocitire.

 

Consumatorii casnici au libertatea de a-și alege furnizorul de energie electrică și gaze naturale, în funcție de nevoile și preferințele proprii. Pentru a lua o decizie corectă, este important să înțelegem ce ar trebui să conțină o ofertă de furnizare, care sunt clauzele relevante ale unui contract și ce drepturi sau responsabilități avem ca utilizatori. Platforma www.facturi-energie.ro oferă toate informațiile necesare pentru a naviga cu încredere în piața de energie: de la procesul de schimbare a furnizorului și interpretarea corectă a unei facturi, până la situațiile în care pot apărea comisioane sau neclarități. Cu cât înțelegi mai bine mecanismele din spatele serviciilor de energie, cu atât vei putea lua decizii mai bine informate și avantajoase.

Facturi-Energie.ro