În logica fiecărui început de an, sectorul energetic trece în revistă obiectivele importante de dezvoltare pentru care sunt necesare politici publice, reglementări, decizii strategice. Industria pregătește analize, date, avansează posibile soluții la problemele identificate pe care să le dezbată cu decidenții politici și autoritățile relevante. 2024 vine cu un bagaj de frustrări pentru experții din sector pentru că s-au acumulat multe angajamente prost gestionate și promisiuni încălcate în contextul în care sunt teme grele pe masa autorităților, care necesită decizii responsabile, atent cumpănite și viziune pentru anii următori. Avem un an electoral, iar sectorul energetic reprezintă o temă foarte generoasă de campanie electorală. Consumatori și companii deopotrivă vor avea parte de foarte multe promisiuni. Ușor de anticipat este cel puțin una: Românii vor avea energie ieftină! Fiecare program electoral, manifest politic sau discurs electoral pe teme de energie va promite românilor energie ieftină iar, în calitate de consumatori, asta ne dorim. Dar…

Să ne uităm doar la experiența anilor 2022 – 2023. În contextul „primei crize energetice cu adevărat globală, cu efecte care se vor simți în anii următori” (IEA) singurul instrument real de a reduce costul a fost subvenționarea prețului final (reglementarea temporară a acestuia), care, într-un mod total nepotrivit pentru un stat membru UE, posibil viitor membru OECD, se face pe banii furnizorilor de energie. Ritmul de decontare implementat de statul român a depășit, de la început, ceea ce ar putea fi calificat ca perioadă de așteptare rezonabilă. Rezonabil în acest caz înseamnă o perioadă de timp care nu creează o problemă de lichiditate și permite operatorilor să asigure plata la timp a tuturor costurilor de pe întreg lanțul de la producător la consumator, fără să apeleze la alte surse de finanțare care implică un cost neprevăzut. Ori noi ne găsim în situația mai mult sau mai puțin evidentă decidenților politici, de încălcare a unor principii fundamentale. Vorbim de fapt despre o intruziune în activitatea furnizorilor de energie, situație contrară prevederilor constituționale. Mai mult, vulnerabilizarea furnizorilor îi afectează pe clienți și pun în pericol întregul sistem.

Industria a vorbit despre datoriile statului român către furnizorii de energie în toate ocaziile posibile. Și, totuși, statul român își permite în continuare să încalce cadrul legal în vigoare prin nerespectarea termenelor de plată; să promoveze modificări legislative care, în mod evident, reprezintă o încercare de evitare a responsabilizării pentru proasta gestionare a unor angajamente legale pe care și le-a luat față de toți consumatorii. Dar se promite, în continuare, deși este evident că România nu își permite, de fapt, plafonarea prețului final pentru toți consumatorii casnici și industriali și era mult mai potrivit să implementăm un program de sprijin direcționat pentru categoriile vulnerabile și IMM-uri și scheme de ajutor de stat pentru industriile care au un cost cu energia semnificativ în costul de producție.

Ieșirea din prețurile plafonate trebuie făcută treptat, pregătită în detaliu astfel încât piața liberă să câștige în volum și să avem un semnal de preț corect. Menținerea prețurilor la energie la un nivel suportabil implică o combinație de politici, investiții și decizii strategice atent calculate. Totusi, cum diferențiem deciziile strategice în domeniul energetic de promisiunile populiste?

Fiecare program electoral ar fi util să includă, cel puțin, următoarele puncte – justificate realist, fundamentate pe analize tehnice și economice solide, care iau în considerare costurile, beneficiile și impactul asupra întregului sistem energetic și asupra consumatorilor:

România are nevoie de proiecte pentru diversificarea surselor de energie.  

Adică să avem cât mai multă energie disponibilă pe piață, astfel încât să ne asigurăm  că se creează premisele pentru un preț de achiziție competitiv. Dintre toate proiectele lansate/ce vor fi lansate în spațiul public, trebuie cuantificate doar investițiile în capacități suplimentare de producție asumate efectiv, pentru care banii există, nu și cele promise în cel puțin ultimele două campanii electorale și neîncepute nici în prezent; proiectele megalomanice; campionii energetici, ideile năstrușnice precum naționalizarea (în sensul că statul răscumpără de la investitori companiile privatizate, este clar că nu dispune de bani, know how și management competitiv).

Investițiile în rețele inteligente și sisteme de stocare de energie sunt cruciale.

Toate programele politice și documentele strategice naționale relevante trebuie să includă un capitol dedicat infrastructurii de transport și distribuție a energiei, cu acțiuni specifice pentru asigurarea finanțării investițiilor necesare. Orice promisiune de conectare gratuită la rețea și de dezvoltare a rețelelor de distribuție fără investitori privați trebuie excluse. Ce este gratuit pentru unii este plătit de toți ceilalți consumatori prin tarife, conform reglementărilor în vigoare. Cu valoare de exemplu, un consumator vulnerabil din București, va achita prin tariful de distribuție inclus în factura sa racordarea gratuită a unui agent economic care primește de fapt o facilitate mascată.

Pe termen mediu, avem de investit cel puțin de trei ori mai mult, în fiecare an, față de nivelul actual de investiții iar în anul electoral 2024 se va decide cadrul investițional pentru dezvoltarea rețelelor până în anul 2030. Este o decizie critică și va face diferența între România anilor 2030 cu o piață de energie competitivă sau România anilor 2030 – țara proiectelor promovate doar la nivel de discurs politic.

Nu vom avea tranziție energetică în beneficiul consumatorilor fără un plan de acțiuni pentru a atrage și a asigura succesul implementării noilor tehnologii în România.  Sunt bani europeni, dar nu suficienți. Buna implementare a fondurilor nerambursabile și atragerea de fonduri suplimentare pot fi asigurate de companiile din sectorul de distribuție, dar diferența dintre cele două Românii ale anului 2030 depinde exclusiv de calitatea deciziilor din anul 2024.

Cooperarea între țările europene pentru partajarea resurselor energetice și a infrastructurii.

Este dovedit ca interconectarea poate oferi mai multă flexibilitate pentru a răspunde la fluctuațiile cererii și ofertei, contribuind la stabilitatea prețurilorOrice propunere politică de izolare a pieței energetice locale va reduce, de fapt, opțiunile de achiziție la prețuri competitive și reprezintă un risc la adresa securității în alimentare a consumatorilor. Mai mult, interconectarea pieței locale este foarte importantă pentru dezvoltarea optimă a sectorului energetic, iar orice decizie finală de investiții în noi capacități de producție va presupune accesul la o piață mai mare.

Programele de sprijin social sunt direcționate pentru categoriile vulnerabile

Prețul energiei este volatil iar cine ne arată cât va fi energia la anul sau ne promite energia la un preț stabilit prin program politic trebuie să menționeze consumatorilor că vor face parte dintr-un program experimental.

În fapt, nu se poate subvenționa prețul final pentru toți și pe termen nelimitat. Categoriile vulnerabile se confruntă cu probleme complexe, sprijinul trebuie adaptat nevoilor. Nu sunt motive obiective care să împiedice statul român să identifice numărul real de gospodării care au nevoie de sprijin direct. Pentru industrie, soluția potrivită sunt schemele de ajutor de stat adaptate nevoilor obiective.

Peisajul energetic este complex, iar stabilitatea politicilor este cel mai important element pentru încurajarea investițiilor pe termen mediu și lung. Consumatorii casnici și companiile au așteptări legitime care nu pot fi înșelate la nesfârșit. Industria energetică, de una singură, nu poate să onoreze așteptările consumatorilor în lipsa unei abordări realiste a problemelor din energie. Acestea se bazează pe factorii economici, schimbările de tehnologie, condițiile pieței etcSoluțiile populiste în domeniul energetic presupun promisiuni exagerate (gratis, ieftin) și vin cu soluții simpliste (peste noapte) care se dovedesc nocive la foarte scurt timp.

 Opinie publicată via www.zf.ro

Link la articol