Un nou studiu contractat de Comisia Europeană (CE) privind barierele de pe piețele europene de energie cu amănuntul a fost publicat săptămâna aceasta cu scopul de a identifica obstacolele rămase de pe piața cu amănuntul, de a evalua semnificația acestora și de a sugera modalități potențiale de depășire a acestor probleme. În termeni globali, studiul cuprinde un raport final, 28 de manuale specifice fiecărei țări (pentru fiecare stat membru, cu excepția Maltei, plus Norvegia și Marea Britanie) și un raport European Barriers Index Ranking. Studiul a fost realizat în urma a peste 12 luni de schimburi cu aproximativ 150 de furnizori și autoritățile naționale de reglementare relevante și alte părți interesate.

Pe baza unui sondaj cu părțile interesate și a unor discuții de urmărire, studiul identifică cinci bariere de top:

i) Avantajul jucătorilor de pe piață integrați vertical;

ii) Conștientizare sau interes scăzut al clienților;

iii) Incertitudinea în ceea ce privește viitorul de reglementare sau digitalizarea;

iv) Incertitudine în ceea ce privește mediul de reglementare actual sau dezvoltarea acestuia; și

v) Comportamentul strategic al jucătorilor actuali sau al altor jucători de pe piață.

Vă rugăm să citiți raportul complet aici https://ec.europa.eu/info/news/commission-publishes-report-barriers-eu-retail-energy-markets-2021-feb-23_en

 

Recomandări cheie pentru România:

• Cele mai răspândite bariere de intrare pe piețele românești de energie cu amănuntul sunt asociate cu reglementarea prețurilor pentru utilizatorii finali. Schimbările de reglementare anunțate în ianuarie 2020 vor depăși aceste probleme în curând, totuși incertitudinea viitoarei reglementări este încă prezentă.

• Incertitudinea este, de asemenea, o barieră în ceea ce privește peisajul de reglementare pentru noile tehnologii și servicii inovatoare. Implementarea cadrului legislativ pentru a permite răspunsul la cerere este importantă pentru a permite acest tip de serviciu.

• Nivelul scăzut al accesului și digitalizării datelor, împreună cu lipsa standardizării datelor impune furnizorilor mari sarcini în procesele zilnice de afaceri. Se recomandă digitalizarea comunicării B2B și crearea unei platforme de date centralizate (sau cel puțin standardizarea schimbului de date furnizor-DSO).

• Procesul de schimbare a consumatorilor este perceput a fi foarte dificil. Procesul poate fi simplificat cu un protocol standardizat, supravegheat și aprobat de autoritatea de reglementare.

Raportul pentru România aici PDF icon mj0221190enn.en_.pdf

Noutăți